Goede content grijpt niet alleen de aandacht, maar zet ook aan tot actie. Een model dat je hiervoor kunt gebruiken is het AIDA-model. Dit model bestaat uit vier stappen die ervoor zorgen dat jouw content niet alleen gezien, maar ook impact maken.
Veel merken posten nog steeds zonder richting. Mooie beelden, vlotte teksten, maar geen eenheid en daardoor dus geen effect. En dat is zonde, want met een beetje structuur geef je je content niet alleen vorm, maar ook kracht.
Attention. Interest. Desire. Action.
AIDA bestaat uit vier simpele stappen die je helpen om niet alleen zichtbaar te zijn, maar ook te blijven hangen.
Opvallen in een overvolle feed? Dan moet je iets doen dat schuurt, verrast of nieuwsgierig maakt. Je krijgt namelijk maar één kans om de aandacht vast te grijpen. De eerste seconde is goud, of niks waard. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een beeld dat prikkelt, een kop die niet voorspelbaar is of een invalshoek die niemand zag aankomen.
Je hebt de aandacht te pakken, maar wat nu? Een vraag die je kunt beantwoorden is ‘What’s in it for them?’. Wat kan je doelgroep met jouw content doen? Spreek hun taal en je houdt hun aandacht vast.
Mensen kopen geen producten, ze kopen een gevoel. Of het nu gaat om een dienst of een idee: maak het tastbaar. Laat zien wat het oplevert. Desire draait om verleiding, niet om overtuigen. Je wilt uiteindelijk zorgen dat jouw content prikkelt en ervoor zorgt dat de gebruiker ook dat gevoel ervaart.
Tijd voor actie! Zorg voor een goede, passende call to action op de juiste plek.
AIDA werkt omdat mensen nog steeds mensen zijn, en het pakken van de aandacht, vooral online, steeds moeilijker wordt. Gebruik AIDA niet als checklist, maar als richting. Combineer het met creativiteit en een duidelijke huisstijl. Daarmee heb je een formule die blijft plakken.
Kun jij hier hulp bij gebruiken? Luna staat voor je klaar! Wij denken graag met je mee, want jouw bedrijf verdient het om gezien te worden.
Over Luna
Utrecht
Utrecht